Seni Niye İşe Almadım?


İş hayatımın çoğunu maaşlı çalışarak geçirdim. Kovuldum, işsiz kaldım, iş buldum, işten ayrıldım, terfi ettim, vs. Kısaca hepimizin yaşadıklarını yaşadım. Başta söyleyeyim, bu yazının amacı kimseyi küçümsemek değildir, aksine belki 1-2 kişinin iş bulmasına faydası olur düşüncesiyle yazılmıştır.


Bir süredir kendi işimi yapıyorum ve şirketimin Istanbul ofisini açtığım bu dönemde yeni çalışma arkadaşları arıyorum. Her ne kadar her başvuran adayın tam potansiyelini anlamak için yüzyüze görüşmek istesem de bazı başvurular bunu neredeyse imkansız hale getiriyor.

İş aradığım dönemlerde benim de büyük ihtimalle yaptığım bazı hatalar sizin de iş bulmanızı zorlaştırıyor olabilir. Aşağıda çalışma arkadaşı ararken karşılaştığım bazı aday davranışlarını toparladım. Bazı adaylarla neden görüşemediğimizin nedenleri aslında biraz da bunlar.

1.    Mrb ile başlayan başvurularŞaka yapmıyorum. İş başvurusu mailine “mrb” ile başlayan en az 4 farklı aday gördüm. Doğal olarak insanın içinden “slm cnm” ya da en kötü “kib opyrm” yazmak geliyor ama iş görüşmesine çağırmak pek gelmiyor açıkçası. Divan edebiyatı yazmak zorunda değiliz tabii ki ama hiç tanımadığınız birinde yanlış fikirler uyandırabilecek samimiyetten de kaçınmakta fayda var.

2.    Neden başvurduğunu bilmeyenler“Firmanızı inceledim ve uygun bir aday olduğumu düşünüyorum” diyorsanız “ne iş yaptığımızı biliyor musunuz?” sorusu karşısında cevabınız “sanırım yazılım satıyorsunuz” olmamalı (yazılım satmıyoruz)

3.    CVsi okunmaz olanlarSüper tasarımsal CVler güzel görünüyor olabilir ama hangi okuldan mezun olduğunuzu ve önceki tecrübelerinizi sayfada bulmam yarım saatimi alıyor.

4.    “Yetiştirilmek üzere” kısmını çok yanlış anlayanlarEvet, “yetiştirilmek üzere” diye ilan verdim. Bu aslında “konuya ilgisi olanlarla ve öğrenmek isteyenlerle bildiklerimizi paylaşacağız” demek. “Siber güvenlikle hiç alakam yok ama siz yetiştirilmek üzere demişsiniz” diye başvurursanız bu konuyla uzaktan bile olsa ilgilenmiş adayları tercih etmemiz doğaldır.

5.    Aynen
Telefonda…
-      Ben: “Merhaba. Alper ben Garnizon Bilgi Güvenliği, müsait misiniz?”
-      Aday: “Aynen”
-      Ben: “… başvurunuza istinaden aramıştım”
-      Aday: “Aynen”
-      Ben: “Oldu o zaman size iyi günler”

Teknik bir iş yapıyor olabilirsiniz ama sözlü ve yazılı iletişim konusunda temel becerilerinizi geliştirmek için biraz çaba harcarsanız bunun olumlu dönüşlerini çok kısa sürede görürsünüz.

6.    Çalışmaya niyeti olmadığını belli edenlerİnsan çalışmaya niyeti olmadığını belli eder mi? Ediyor işte. Telefonda 20 dakika konuşup işle ilgili tek bir soru sormayan adaylarla görüştüm. “Ne iş yapacağım?” diye de mi sorulmaz arkadaş? Her şey yan haklar, araba, haftalık izinler ve esnek çalışma saatleri midir?

7.    Kendine yatırım yapmayanlar2017 yılındayız. CV’nizdeki son aldığınız eğitim 2004 yılında o dönemde çalıştığınız şirket tarafından verilmiş bir eğitimse sizce de bir sorun yok mu? Yani siz kendinize yatırım yapacak kadar güvenmiyorsanız nasıl çalışabiliriz ki? Hele Istanbul’da yaşıyorsanız, büyük ihtimalle, 300 – 1000 TL arasında branşınızla ilgili bir eğitim alabilirsiniz. Son 10 yılda kendinize yatıracak bu kadarcık paranızın olmaması pek inandırıcı gelmiyor açıkçası.

Bütün bu süreçte anladım ki donanımlı bir özgeçmişe sahip olsak bile işveren sadece mezun olduğumuz okulların adlarına veya bir önceki işimizdeki unvanımıza bakmıyor. Masanın bu tarafından birisi olarak iş bulmanızı kolaylaştırabileceğini düşündüğüm bazı noktalar var;

1.    Bilinçli başvurular yapınBiliyorum, işsizlik zor. Kızım doğduğu gün işsizdim ben. O stres ve çaresizlik içerisinde ilgili ilgisiz her yere başvurmak isteyebilirsiniz. Ancak bu şekilde yapacağınız başvuruların çoğu olumsuz sonuçlanacaktır, çünkü kabul edelim, işiniz değil. Böyle olunca da “başvurmadığım yer kalmadı, iş yok” diye düşünmeye başlamanız doğal. Sakin olup, gerçekten çalışmak istediğiniz ve vasıflarınıza uygun iş fırsatlarına başvurmanız sinirlerinizi daha az yıpratır.  

2.    CVnizi gözden geçirinTasarımsal güzeldir ama objektif olarak bir kez daha bakın. Hakkınızdaki önemli bilgiler kolayca görülüyor mu? Önceki işlerinizle ilgili yeterince bilgi var mı? Okul/deneyim dışındaki becerilerinizle ilgili bilgiler var mı? “Problem çözerim”, “sonuç odaklıyım”, vb. sıkıcı klişelerden söz etmiyorum. Gerçekten size özel 1-2 noktaya değinmekte fayda var.

3.    Kendinize yatırım yapınEğitimler alın, sertifikalar varsa sınavlarına girin ve kendinizi sürekli geliştirin. Kimse size bir şey öğretemez ve kimse sizi size rağmen geliştiremez. Kendinize yatırım yapacak kadar kendinize inandığınızı gösterin, bize de size inanmak için bir neden verin. 

Comments

Popular posts from this blog

Sadece Hayal Kurmak Sizi Bir Yere Götürmez

Sizden Batman Olur muydu?

Bana Anlatma Kardeşim!